خرداد ۱, ۱۳۹۴ admin 0دیدگاه

امروزه با وجود پیشرفت ها در زمینه پزشکی، لیزر دندانپزشکی از جمله رشته هایی است که اگر چه کمی دیرتر از سایر رشته ها وارد حیطه استفاده از لیزر در درمانهای دندانپزشکی شد ولی انقلابی ایجاد کرد که همچنان ادامه دارد. در روشهای قدیمی دندانپزشکی ،به دلیل وجود درد ،خونریزی و بخیه والدین فرزندان خود را با زحمت بسیار به دندانپزشک می سپردند. ولی با روش جدید احتیاج به تحمل سختی نیست. در گذشته وقتی دندانی دچار پوسیدگی عمیق و آبسه میشد بیمار با مشکلات زیادی مواجه بود. دندانپزشکان معمولا اجازه نمی دادند که دندان طفل به مرحله آبسه برسد آنها ابتدا تمام عصب را درمی آوردند و سپس با داروهای مختلف و متعددی مدخل ریشه را فیکس می‌کردند. اما امروزه با لیزر طفل شما نه دردی تحمل می کند و نه تورمی می بیند. با لیزرهای کم توان، دندانپزشک علاوه بر اینکه دندان را استریل و ضد عفونی میکند بلکه التهاب لثه و دندان را کاهش می دهد که این خود باعث کاهش درد می گردد.

ترمیم پوسیدگی دندان با لیزر

به کمک لیزر می توان در همان ابتدا با درمان پوسیدگی از گسترش آن جلوگیری و از درمان های سخت و آزار دهنده و پرهزینه پیشگیری کرد.
. وقتی با لیزر به خوبی محل پوسیدگی را تشخیص دادیم باز هم به کمک لیزر سعی می کنیم این پوسیدگی ها را به نحو احسن ترمیم کنیم لیزر آب موجود در فضای دندان را به جنبش وا می دارد و به کمک همین جنبش ملکولهای آب قسمتهای پوسیده و ضعیف دندان حذف می شود و قسمتهای سالم و محکم دندان باقی می ماند. این یکی از مزایای معجزه آسای لیزر است که برخلاف دریلها که به بافت سالم،بدون اینکه عمدی در کار باشد، آسیب می رسانند، بافت سالم دست نخورده باقی می ماند.
مزیت حذف پوسیدگی با لیزر نسبت به روشهای معمول

۱- با استفاده از دریلها و فرزها هنگام حذف پوسیدگی، بافت پوسیده و سالم هر دو حذف می شود ولی لیزر فقط می تواند پوسیدگی را بردارد.
۲- با دریلها و فرزها حفره ای که ایجاد می کنیم کاملا عفونی است ولی لیزر در هنگام تراش، حفره را استریل می کند و از ایجاد پوسیدگی مجدد جلوگیری می کند.
۳- در بسیاری از موارد هنگامی که پوسیدگی عمیق است چنانچه حذف پوسیدگی با لیزر انجام شود می توان بدون عصب کشی کردن فقط دندان را پر کرد.
۴- بعد از تراش با لیزر، باقیمانده دندان نسبت به پوسیدگی مقاوم تر از دندان معمولی با همان میزان پوسیدگی است که از ایجاد پوسیدگی مجدد جلوگیری می کند.

درمان دردها و ترمیم زخم ها

وقتی بیماری حادث می شود، بیمار به دنبال درمان می گردد، و مسلما درمانی برای بیمار دلپذیر است که سریع تر و با عوارض کمتر باشد. مثلا چنانچه آبسه ی دندانی پیش آید و صورت تورم داشته باشد، درمانی که سریعتر مشکل را حل کند، پسندیده است. یا مثلا دندان عقل توسط پزشک خارج شود، حالا بیمار بخیه دارد، کمی درد و تورم هم دارد، دنبال درمانی می گردد که هرچه زودتر به حالت اولیه برگردد. بیمارانی که عصب کشی کرده اند (به روش سنتی)، شب اول بعد از درمان درد را تجربه می کند و گاها کمی ورم و قطعا دوست دارند این علائم برطرف شوند. وقتی درمانی با لیزر انجام شود به دلیل خاصیت میکروب کشی قوی لیزر و خاصیت ترمیم بافتی که دارد، اولا عوارض پس از خدمات دندان پزشکی برجا نمی ماند و اگر هم باشد بسیار کم هستند. ثابت شده که لیزر خاصیت ضد التهابی و ضد درد دارد لیزر کم توان می تواند با تحریک سلولها به تحریک بیشتر سرعت ترمیم زخمها را بیشتر کند و درد ناشی از درمان عصب کشی یا جراحی ها را کاهش دهد.
ولی چنانچه بیماری مراجعه کند که درمان خود را درنزد همکاران ما و با روش های سنتی انجام داده ولی الان پس از درمان، درد و ناراحتی دارد باز هم لیزر درمانی می تواند درد بیمار را در عرض ۳ ثانیه کم کند و تورم صورت و … را در کمتر ۱۲ ساعت برطرف نماید. جراحی های که با لیزر انجام می شود اگر بخیه لازم باشد، حداکثر تا ۴۸ ساعت بعد کشیده می شوند.

درمان ریشه با لیزر

استفاده از لیزر در درمان ریشه نویدگر درمانی مطمئن و استاندارد خواهد بود. لیزر با عمق نفوذ بسیار بالا، تمام باکتری های عفونی درون دندان را از بین می برد. می دانیم درون دندان ها قسمتی وجود دارد که اصطلاحا عصب (Pulp) نامیده می شود. ولی این قسمت غیر از عصب دارای عروق خونی، بافت لنفاوی و سلول های عاج ساز و … می باشد. چناچه پوسیدگی که از بیرون دندان ها شروع می شود، پیشرفت کند و به بافت زنده درون دندان (pulp) برسد، این بافت عفونی می شود و بایستی خارج گردد؛ به این کار اصطلاحا عصب کُشی یا عصب کِشی می گویند که اصطلاح بهتر برای آن درمان ریشه است (Root canal thrapy).

دندان پزشک برای انجام دادن درمان ریشه از بالای دندان وارد شده و تمام بافت های زنده و عفونی داخل کانال عصب را توسط وسایل ظریف و سوزنی شکل (فایل) حذف می کند و پاکسازی می نماید زیرا باقی ماندن بافت عفونی در دندان می تواند در آینده نیز باعث عفونت مجدد دندان گردد. در این میان از محلول های شستشو دهنده و ضد عفونی کننده هم استفاده می کند، تا خطر بروز عفونت را در درون ریشه کاهش دهد. سپس باید محل ریشه را برای پرکردن با موادی که گوتا نامیده می شود آماده سازی کند. گوتا پلاستیک مصنوعی است که سابقا از گیاهی بخصوص تهیه می شد. خوب پر کردن ریشه با گوتا بسیار ضروری است زیرا اکثر عفونت های مجدد دندانی که عصب کشی شده اند، از بالای دندان یعنی از دهان به سمت ریشه و انتهای ریشه می روند. پس از درمان ریشه ، دندان گرچه تغذیه اصلی خود را که از انتهای ریشه است از دست می دهد ولی همواره توسط بافت های نگه دارنده اطراف ریشه ها تغذیه می شود و به همین دلیل است چنانچه دندان عصب کشی شده مجددا عفونی شود، دردناک می شود زیرا عفونت به بافت های نگه دارنده دندان می رود و می تواند درد ایجاد کند. بخصوص در موقع جویدن. پالپ یا عصب دندان در وسط دندان و ریشه ها قرار دارد. نقش اصلی پالپ ایجاد حس گرما و سرما و درد دندان است. در زمان های کودکی مسئول ساخت دندان و فرم دادن به آن می باشد که در دوران بزرگسالی این توانایی را از دست می دهد ولی همواره در طول عمر دندان نقش مرطوب سازی عاج و حساس بودن آن را به تحریکات خارجی بازی می کند. چناچه این پالپ توسط پوسیدگی ها آسیب ببیند و عفونی شود، می میرد و تنها را برای حفظ دندان خارج کردن پالپ است. چناچه درمان ریشه با خارج کردن پالپ و تمیز کردن بافت های عفونی انجام نشود این عفونت به انتهای ریشه درون استخوان می رود و باعث لق شدن دندان گردیده و درد بسیار زیادی را به همراه دارد. متاسفانه مشکلی که در درمان ریشه وجود دارد وجود کانال های اضافی و فرعی است که می تواند دردسر ساز باشد زیرا دندان پزشک فقط می تواند کانال های اصلی را پاک سازی کند. استفاده از مواد ضد عفونی کننده و شستشودهنده فقط تا مقداری کمی در این کانال ها نفوذ می کند، ولی باکتری های می توانند تا درون کانال های فرعی و یا جانبی بروند، وبا درمان ریشه و شستشوهای مکرر پزشک خارج نمی شوند.

لیزر و تحول در زمینه عصب کشی چناچه از لیزر استفاده شود، اولا می توان لایه برجا مانده از تمیز کرن و سائیدن کانال ریشه که معمولا به جا می ماند و مملو از باکتری و ذرات دندان و بافت عفونی است را حذف کرد. ثانیا ریشه دندان را کاملا استریل می کند و ثالثا به دلیل نفوذ لیزر در دندان تا عمق زیادی که فراتر از حضور باکتری ها در ریشه است، دندان را استریل می کند و هیچ باکتری، دیگر نمی تواند باقی بماند و چناچه کانال فرعی هم وجود داشته باشد از آنجا که توسط لیزر استریل می شود، دردسر ساز نخواهد بود رابعا درد بعد از درمان نیز به دلیل خاصیت ضد التهابی لیزر، تا میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به این ترتیب استفاده از لیزر در درمان ریشه نویدگر درمانی مطمئن و بسیار استاندارد خواهد بود.

لیزر در جهت تشخیص پوسیدگی

روش جدیدی که ما در کلینیک خود استفاده می کنیم استفاده از لیزر در تشخیص است . دستگاه های تشخیص لیزر اشعه لیزر که طول موج بخصوصی از نور است را می تاباند و برگشت و بازتاب این اشعه را از بافت های دندان جذب می کند. بافت های سالم طول موج بخصوصی را بازتاب می کنند و بافت های پوسیده طول موج دیگری را باز می تابانند که به این عمل فلورسانس می گویند. پس توسط عمل فلورسانس بافتهای سالم و پوسیده بدون هیچ گونه عوارض و خطری با دقت بالائی حدود ۹۹% می توان دندان پوسیده را تشخیص داد. این دستگاه پوسیدگی را به صورت اعداد نمایش می دهد و از روی عدد پزشک می تواند بگوید پوسیدگی در کجای دندان قرار دارد و حجم آن چقدر است و شدت پوسیدگی چه میزانی است. در این موارد چنانچه پوسیدگی در مینا است و هنوز به عاج نرسیده است، دندان پزشک فقط دستور بهداشتی می دهد و بیمار را تشویق به رعایت بهداشت بهتر می کند و یا شاید وسایل کمک بهداشتی معرفی کند. پوسیدگی می تواند در همین مرحله متوقف گردد، گاها با شیار بندی دندان های می تواند از پیشرفت بسیاری از اینها جلوگیری کرد. ولی چناچه پوسیدگی به عاج دندان رسیده باشد حالا دیگر از دسترس مسواک و بزاق دور شده است و بایستی حتما ترمیم گردد، زیرا قابل برگشت نیستند و پیشرفت می کنند.

مزایای استفاده از لیزر در تشخیص پوسیدگی دندان

۱- کاملا بی ضرر است و مثل اشعه X محدودیت ندارد. بخصوص به کودکان بسیار کمک می کند.
۲- در زنان باردار در هر مرحله ای قابل استفاده است.
۳- تشخیص دقیق تر؛ پوسیدگی ها را با دقت بالا (۹۹%) تشخیص می دهد.

در تصویر زیر دقت لیزر را ببینید که با تابیدن به دندان و بازتاب آن با نورهای رنگی، محل و میزان پوسیدگی را نشان میدهد حتی پوسیدگی هایی که قابل شناسایی با هیچ روش دیگری نیستند.