علائم بالینی بیماری‌های TMJ چیست؟
– این علائم عبارتند از:
الف) سر درد
به دلیل آنکه علائم بالینی سردردهای ناشی از TMD کاملاً شبیه می‌گرن است پزشکان شتاب زده هر سردردی را می‌گرن و یا عصبی تشخیص می‌دهند.
ب) گردن درد
رابطه مستقیمی بین TMD و دردهای گردنی وجود دارد که متأسفانه پزشکان به اشتباه، این گروه درد‌ها را آرتروز تشخیص می‌دهند و با تجویز فیزیوتراپی، دردهای گردنی را موقتاً تسکین می‌دهد ولی علت آنرا که همانا TMJ می‌باشد برطرف نمی‌کند.
هر اختلالی در TMJ باعث اختلال در کارکرد عضلات فک می‌شود که این‌ها به نوبه خود باعث اختلال در کارکرد عضلات گردنی می‌گردند. با درمان‌های TMJ و بهبود کارکرد TMJ عضلات فک نیز به فعالیت نرمال خود برمی‌گردند که این به نوبه خود باعث بهبود کارکرد عضلات گردنی می‌گردند و لذا علت درد در عضلات گردنی برطرف می‌شود.
این بیماران علاوه بر دردهای فوق ممکن است از ناراحتی‌های شنوائی مثل صدای باد و خارش گوش نیز رنج ببرند که در صورت سالم بودن گوش با درمان‌های مربوط به TMJ برطرف می‌شوند.
از دیگر علائم بالینی بیماری‌های TMJ ناراحتی‌های بینائی مثل: تاربینی، دوبینی، اشکریزی و درد در چشم می‌باشد که این‌ها نیز همانند ناراحتی‌های شنوائی در یکی از مراحل درمان‌های TMJ برطرف می‌شوند.

چه عواملی در بروز مشکل مفصل گیجگاهی- فکی نقش دارد؟
– اصلیترین و شاید تنها دلیل مشکل مفصل گیجگاهی- فکی اکلوژن بیمار است؛ مثلاً مواردی مانند نداشتن دندان‌های مولر یک طرف یا دو طرف و یا مثلاً وجود تماس‌های پیش‌رس Premature Contact و یا Malocclusion و غیره باعث پیدایش بیماری‌های TMJ می‌گردد.
وقتی Malocclusion یا Premature Contact وجود داشته باشد یک سری تغییرات هیستولوژیک در ساختمان TMJ بوجود می‌آید. چندین لایه هیستولوژیک بر روی کوندیل و Eminence وجود دارند، بیرونی‌ترین لایه آن یک بافت پیوندی فیبروزه است که فاقد عروق خونی است، در قسمت زیر آن نیز لایه‌ای به نام مزانشیم تکامل نیافته وجود دارد که تحت تأثیر فشارهای بیومکانیکی ناشی از اکلوژن، سلول‌های مزانشیم تکامل نیافته تبدیل به سلول‌های غضروفی می‌شوند و وقتی سلول‌های مزانشیم تکامل نیافته تبدیل به سلول‌های غضروفی می‌شوند بر مجموع ضخامت انساج نرم TMJ اضافه می‌شود و از دو طرف کندیل و Eminence بر دیسک فشار می‌آورند و فضا را برای دیسک تنگ‌تر می‌کنند لذا وقتی دیسک از این فضای تنگ عبور می‌کند Clicking بروز می‌کند و بیماری Anterior Disk Displacement باعث پیدایش سردرد و علائم بالینی دیگری نیز می‌گردد.
اگر این روند ادامه یابد سرانجام لایه مزانشیم تکامل نیافته کاملاً از بین می‌رود و فروپاشی سطح مفصلی یعنی بافت پیوندی فیبروزه اتفاق می‌افتد. این مکانیسم دلیل بسیار خوبی بر اثرات اکلوژن بر ساختمان هیستولوژیک و آناتومی TMJ می‌باشد که انکار ناپذیر است.
برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که دهان را کم باز کنید، خمیازه نکشید یا دهان را به اندازه بسیار کمی باز کنید، این توصیه‌ها غلط است به دلیل اینکه Clicking در محدوده حرکت Translation اتفاق می‌افتد و وقتی به بیمار گفته می‌شود که دهانش را کمتر باز کند معمولاً مفهومش این است که به اندازه یک قاشق چایخوری (mm ۲۰) باید دهان خود را باز کند و این در محدوده Rotation است، بنابراین ما اجازه بروز Clicking را نمی‌دهیم و در نتیجه با این روش درمانی بیماری را پنهان کرده‌ایم به عبارتی با این کار نه تنها درمانی صورت نمی‌گیرد بلکه این عمل باعث بروز ناراحتی‌هایی از جمله چسبندگی می‌شود و در دراز مدت ناراحتی‌های دیگری را نیز برای بیمار به همراه خواهد آورد. در این میان آن چیزی که از همه مهم‌تر است؛ قسمت‌های اصلی مفصل گیجگاهی- فکی که تمام حرکت‌های Articulation روی آن سطوح انجام می‌شود، عروق خونی ندارند در نتیجه هر چه فک حرکات فیزولوژیکی را بیشتر و بهتر انجام دهد خون بیشتر پمپاژ می‌شود و قسمت‌هایی که عروق خونی ندارند مواد غذایی دریافت می‌کنند و از همین طریق سموم و مواد فرسایشی دفع می‌شود.